פרטים עלי

התמונה שלי
שלום, אני ערן, אופה, אוהב וחי לחם. מתגורר בפריס, נשוי, אבא לדריה ואירה, בנותי האהובות. במאפייה שלי, בלב הרובע ה-XV של פריס אני אופה לחמים ומאפים שאהובים עלי, כי יום בלי לחם, הוא יום בלי שמש. להתראות, ערן eran.boulanger@gmail.com

יום חמישי, 16 ביוני 2011

אירופה הקלאסית

סוף השבוע האחרון היה ארוך הודות ל-Pentecote, וניצלנו אותו על מנת לנסוע לשוויצריה, ללוזאן. הדרך, כמעט כמו כל הדרכים בצרפת, ואפילו הדרכים המהירות, רצופה בכל קלישאות אירופה הקלאסית שניתן להעלות על הדעת: כרמים ושדות, אגמים ויערות, גשרים וטירות, עיירות ציוריות עם כיכרות מרוצפות אבן וגו'. וכשמגיעים לשוויצריה מגלים שיש עוד מכל זה!


טוב, האמת היא שזה תענוג גדול. הגענו ביום שישי בערב (בכל זאת, יותר מ-6 שעות נסיעה מפריס), ולמחרת יצאנו לטיול במרכז העיר, Place de la Palude עם השעון המיוחד שיוצאות ממנו בובות מצויירות בכל שעה עגולה, rue du Bourg המהודר, Place St Francois שממנה נשקף אגם ז'נבה (או כמו שמעדיפים לקרא לו בלוזאן - Lac Leman). בימי שבת כל הרחובות האלו מתמלאים בשוק ענקי המתחיל ב-Place de Ripponne (ליד האוניברסיטה הישנה של לוזאן) ויורד לרחובות הסמוכים. חקלאים מגיעים מכל רחבי הקנטון למכור את התוצרת החקלאית שלהם.





ליד החנות הגדולה Globus טעמתי פרצל אצל Brezelkonig - מלך הפרצלים! פרצלים בכל הטעמים, יוצאים חמים מהתנור




זה מוצר תעשייתי שנפוץ מאד בגרמניה ובשוויצריה. אני מעדיף את הדבר האמיתי, את הפרצלים שאני מכין טריים יום יום, כמו שצריך, עם הבצק שעובר בישול קצר במים רותחים ואחר כך אפיה. הקראסט פריך, עם רק כמה גרגירי מלח גס.

למחרת נסענו ליער (כלומר אחד היערות, באיזשהו שלב כבר מתחילים להתבלבל) למסלול הליכה ארוך ומהנה. בדרך רואים הרבה אנשים מטיילים, קוטפים תותי בר, עושים פיקניק, ונהנים מיום החופש שלהם. ניכר שהאהבה לטיולים ולטבע טבועה בהם.

כשיצאנו מהיער ראינו את השדה הענקי הזה




דודה טרי היא אחת הבשלניות הכי טובות שאני מכיר. היא מבשלת מכל הלב את מיטב הלהיטים של המטבח ההונגרי. ביום ראשון אפינו ביחד בייגלי Beigli עוגת שמרים קלאסית הונגרית במילוי פרג או אגוזים. את העוגה הזו מכינים באופן מסורתי דווקא בקריסמס, ואילו בארץ מגישים אותה במשך כל השנה.

בפריס אני מכין את עוגת הפרג הזו רק כשנופל לידי פרג משובח. הפריסאים די חשדניים כלפי פרג. חלק גדול מהלקוחות אפילו לא יודעים את שמם של הגרגרים השחורים שמעטרים את הלחם וחלק מהמאפים.
אין כאן אפשרות להשיג פרג טחון באיכות טובה ולכן אנו נאלצים לטחון אותו במטחנה ידנית עתיקה, תהליך מייגע ביותר אבל התוצאה מצדיקה את המאמץ. בגרמניה, באוסטריה ובמדינות אחרות במזרח אירופה משתמשים בפרג טחון ומעורבב עם סירופ סוכר, והכל בא בקופסת שימורים. היתרון הוא נגישות ואיכות אחידה. לא ניתן להשיג את המוצר הזה בצרפת, ובארץ אין צורך.

עבדנו על קרש עץ - מסתבר שזה כלי בסיסי בכל בית הונגרי שמכבד את עצמו 
והתוצאה הסופית שנדגמה מיד עם כוס אספרסו חזק.
לבצק הבייגלי יש עשרות גרסאות אבל הנה הבצק לבייגלי של דודה טרי:

900 גרם קמח
(עוד 100 גרם קמח אני משאיר לגימור הסופי של הבצק במידה ויוצא לח מדי)
25 גרם שמרים
2 ביצים שלמות
2 חלמונים
4 כפות סוכר
500 גרם חמאה קרה
100 מל' שמנת מתוקה
200 מל' מים קרים
מלח

מהכמות הזו תקבלו כ-6-5 רולדות יפות.

מערבבים ולשים לבצק קשה יחסית שלא נדבק למשטח העבודה.
מכסים ומעבירים למקרר למשך שעה
מרדדים לעובי של כחצי סנטימטר בלי לקמח את משטח העבודה
לאחר המילוי והגלגול מושחים את הבייגלי בחלמון ביצה
משאירים לנוח בתבנית עד לייבוש של הביצה ומושחים בחלבון ביצה
מחוררים באמצעות שיפוד עד לתחתית הבייגלי

להכנת מלית פרג:
250 גרם פרג
500 גרם מים
650 גרם סוכר
גרידת לימון
קינמון

להכין סירופ מהמים והסוכר, להוסיף את הפרג, להוריד מהאש ולהוסיף את הלימון וטיפת קינמון

אפיה בתנור מחומם מראש על 180-200 מעלות (לפי אופי התנור) במשך כ-30 דקות







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה